Kategoriat
Peliarvostelut

Om Nom Nom

Om Nom Nom on peli ravintoketjuista: kuka syö kenet? Tässä pelissä pärjää, kun osaa lukea muiden pelaajien ajatukset.

Luontohan on yhtä syömistä ja syödyksi tulemista. Niin tässäkin pelissä: kannessa siili väijyy sammakkoa, joka katselee nälkäisenä kärpästä. Kuka syö ja kenet?

Om Nom Nom on balttialaista lautapelituotantoa: suunnittelija Meelis Looveer on virolainen ja alkuperäinen julkaisija Brain Games latvialainen. Suomessa peliä jakelee Lautapelit.fi.

Pelin idea

Om Nom Nomin kansiPelissä on kolme ravintoketjua. Kissat syövät hiiriä, jotka syövät juustoa, sudet syövät kaneja, jotka syövät porkkanoita ja siilit syövät sammakoita, jotka syövät kärpäsiä. Tavoitteena on saada syötyä mahdollisimman paljon.

Kierroksen aluksi heitetään kourallinen noppia. Nopissa on kuvioina syötäviä asioita, ja ne laitetaan pelilaudalle oikeisiin ruutuihin. Näin laudalla on jotain syötävää.

Pelaajilla on kädessään kuusi korttia: yksi jokaista eläinlajia, jotka syövät jotain. Nyt jokainen pelaaja valitsee kädestään kortin ja paljastaa sen yhtä aikaa. Sitten syödään!

Jos joku on pelannut hiiren, hiiri syö kaikki laudalla olevat juustot – paitsi jos joku on pelannut kissan, jolloin kissa syö hiiren, eikä hiiri syö mitään. Jos on pelattu useampi hiiri tai korttien lisäksi pelissä on noppiakin, kissa syö kaikki nämä. Jos kissoja on useampi, hiiret jaetaan. Jos kissoja on enemmän kuin hiiriä, hiiret pääsevät pälkähästä.

Kun syömiset on katsottu, pelaajat valitsevat uuden kortin, kunnes kaikki kuusi korttia on pelattu. Noppia ei heitetä uudestaan korttien välissä, vaan vain kierroksen alussa.

Kierroksen lopuksi lasketaan pisteet. Juustot, porkkanat ja kärpäset ovat nopissa punaisia ja kahden pisteen arvoisia. Muut noppakuviot, syödyt kortit ja omat kortit, jotka selvisivät laudalle joutumatta syödyiksi, ovat yhden pisteen arvoisia. Pisteet kirjataan ja kierros toistetaan vielä kaksi kertaa. Eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Pelin nopat. Kuva: Mikko Saari
Pelin nopat. Kuva: Mikko Saari

Arvaa mitä ajattelen

Pohjimmiltaan Om Nom Nomissa on siis kyse siitä, että osaa lukea onnistuneesti toisten pelaajien ajatuksia. Jos kierroksen alussa nopista on tulvinut runsaasti juustoa, ilmeinen valinta on pelata hiiri, mutta aivan yhtä ilmeinen valinta on pelata kissa. Pelaatko siis hiiren ja toivot, että kukaan ei pelaa kissaa, vai pelaatko kissan siinä toivossa että joku pelaa hiiren? Yhtä oikeaa vastausta ei ole, vaan kaikki riippuu siitä, miten hyvin osaa arvata, mitä muut tekevät.

Se, miten Om Nom Nomin parissa viihtyy, riippuukin pitkälti siitä, miten paljon tällaisesta arvailemisesta pitää. Minä en ole koskaan välittänyt suuremmin, joten  tämäkin peli jätti kylmäksi. Sen verran täytyy kuitenkin myöntyä, että lajissaan Om Nom Nom on ihan kelpo tekele, jonka pelaaminen ei aiheuta suurempaa tuskaa, etenkin kun peli etenee nopeasti ja on ohi parissakymmenessä minuutissa.

Peli toimii laajalla skaalalla pelaajia: laatikon kylkeen on pelaajamääräksi lätkäisty 1–6. Kaksinpelin toimivuudesta en olisi niin varma, mutta muuten eri pelaajamäärät toimivat varmasti mukavasti. Kolmin- ja nelinpelissä voi olla jotain kevyttä hallinnan ajatusta, viisin- ja kuusinpeleissä taas keskitason pedoilla ei taida juuri mahdollisuuksia olla. Isommalla porukalla varsinkin peliin kannattaa suhtautua hyvin kevytmielisesti.

Julkaisijan ikäsuositus on 6+. Pelin sääntöjen mutkikkuuden perusteella se on ihan hyvä, mutta nuorempien pelaajien peli mennee helposti vähän arpomiseksi – vaikka eipä vanhemmillakaan juuri tietoa valintojen pohjaksi ole tarjolla. Om Nom Nom toimii kuitenkin hyvin sekä peliharrastajien kevyenä fillerinä että perhepelinä.

Pelin osat. Kuva: Brain Games
Pelin osat. Kuva: Brain Games

Faktat Om Nom Nomista

Suunnittelija

Julkaisija: Brain GamesLautapelit.fi (2014)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset oppia ja opettaa.

Onnen vaikutus: Jokainen siirto on enemmän tai vähemmän arvaus, joten peli on hyvin kaoottinen, etenkin kierrosten alussa ja suuremmilla pelaajamäärillä.

Vuorovaikutus: Pelissä pärjää, jos osaa lukea toisten pelaajien ajatukset.

Teema: Ravintoketjuteema sopii peliin hyvin ja kuvituskin on oikein viehättävää.

Uudelleenpelattavuus: Jos perusidea toisten ajatusten arvailuista ei töki, Om Nom Nom saa varmasti peliaikaa fillerinä.

Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–6, eri pelaajamäärillä peli tuntuu vähän erilaiselta.

Pituus: 20 min, eikä pelaajamäärän kasvattaminen juuri peliajassa näy.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Yksi vastaus aiheeseen “Om Nom Nom”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *