Kategoriat
Peliarvostelut

Chimera

Chimera on Tichun sukuinen kiipeämispeli, joka on suunniteltu tasan kolmelle pelaajalle. Jos Tichu-pelit kaatuvat yhden pelaajan puutteeseen, Chimera pelastaa.

Tichu on monelle lautapelaajalle se perinteisempiä korttipelejä muistuttava peli, jota jaksetaan tahkota ilta toisensa jälkeen. Tichussa on kuitenkin omat ongelmansa. Suurin näistä on tarkkaan rajattu pelaajamäärä – kyseessä on paripeli, joka vaatii pöydän ääreen tasan neljä pelaajaa.

Ongelmaan pyrkii tuomaan helpotusta Chimera, jota on mainostettu kolminpelattavaksi Tichuksi. Väite ei ole tuulesta temmattu, vaikka pelin juuret eivät täysin Tichuun johdakaan. Peli on käytännössä hieman muunneltu versio Dou Dizhusta eli Fight the Landlordista, joka on yksi Kiinan suosituimpia korttipelejä.

Pelin kulku

Chimeran kansiAlkuun pelaajille jaetaan 14 korttia. Sen jälkeen suoritetaan panostuskierros, jossa eniten pisteitä panostanut pelaaja lupaa päästä ensimmäisenä korteistaan eroon. Tällöin suurimmasta panostajasta tulee Chimera ja kahdesta muusta pelaajasta hänen metsästäjiä.

Peliä pelataan kuten mitä tahansa kiipeämispeliä. Aloittaja pelaa pöydälle jonkun hyväksytyn muodostelman (esimerkiksi pari, kolmoset tai suora), jonka päälle saa pelata vain samanlaisen, mutta arvokkaamman muodostelman tai joutuu passaamaan. Kierrosta jatketaan niin pitkään, kunnes kaksi pelaajaa on passannut peräjälkeen. Sitten voittaja kerää kortit itselleen ja pelaa uuden muodostelman.

Tärkeintä on päästä mahdollisimman pian korteistaan eroon, sillä se on varma tapa kasvattaa pistetiliä, oli pelaaja Chimera tai metsästäjä.

Ansat ja pisteet

Pi Yu
Pi Yu

Peliin lisäväriä tuovat kaksi erikoiskorttia. Toinen on Pi Yu, joka on yksittäin pelattuna pelin toiseksi suurin kortti, mutta jota voi käyttää myös jokerina. Toinen on Chimera, joka on pakko pelata yksittäin, mutta se on pelin korkein kortti.

Chimeran ja minkä tahansa muun muodostelman voi kuitenkin voittaa pelaamalla ansan eli neljä samaa korttia. Toki arvokkaampi ansa voittaa heikomman. Voimakkain korttiyhdistelmä on pelata molemmat erikoiskortit yhdessä, mikä voittaa minkä tahansa korttiyhdistelmän, myös ansat.

Pisteenlaskuun vaikuttaa se, kuka pääsee korteistaan ensimmäisenä eroon. Jos sen tekee Chimera, hän nettoaa panostamansa pisteet tuplana. Lisäksi hän voittaa 25 pisteen bonuksia, mikäli kierroksen aikana on esimerkiksi pelattu ansoja. Jos toinen metsästäjistä tyhjentää kätensä ensin, panostaja saa panostuksensa verran miinuspisteitä ja metsästäjät 20 pistettä kukin. Tämän lisäksi kerätyt kakkoset ovat 10 pisteen arvoisia, kympit 5 pisteen arvoisia.

Lähes Tichu

Chimera
Chimera

Chimera on hyvin pitkälti alkuperäinen Dou Dizhu, johon on lisätty tichumaisia mausteita erityisesti pisteytyspuolelta. Ansat, pelatut yhdistelmät ja erikoiskortit ovat sen verran tuttuja muista kiipeämispeleistä ja erityisesti Tichusta, joten lajityypin ystävät ovat pelissä heti kuin kotonaan.

Kaksi vastaan yksi -asetelma on sekin mielenkiintoinen. Metsästäjien tulisi pyrkiä tekemään yhteistyötä, mutta samaan aikaan jokainen kerää omia pisteitään. Tämä synnyttää mukavan ristiriidan pisteiden antamisen ja keräämisen välillä. Erityisen jännittävää on pelata Chimerana. Roolissa on selkeää Tichusta tuttua uhkapelin tuntua.

Pelin suurin miinus on erikoiset korttiyhdistelmät. Tuttujen pokeriyhdistelmien lisäksi joihinkin yhdistelmiin voi nakata mukaan myös ylimääräisiä jämäkortteja. Tämä kasvattaa pelattavien yhdistelmien määrää ja vaikeuttaa alkuun korttikäden hahmottamista. Kunnollisten apulappujen avulla ongelmaa ei syntyisi, mutta sellaisia paketista ei valitettavasti löydy.

Hyvä kiipeämispeli

Chimera on yksi parhaimpia kolmestaan pelattavia kaupallisia kiipeämispelejä. Kilpailu ei tässä kategoriassa ole kovaa, sillä monet kiipeämispelit on tarkoitettu joko kahdelle tai neljälle pelaajalle ja taipuvat vain ontuen kolmelle. Jos siis pelaat aktiivisesti kolmella pelaajalla ja pidät kiipeämispeleistä, Chimeraa parempaa peliä on vaikea löytää.

Jos Chimera kiinnostaa, mutta peliä haluaa kokeilla ennen ostopäätöstä, voi esiin kaivaa tavallisen korttipakan. Erityisesti Chimeran taustalla olevaa Dou Dizhua voi kokeilla tavallisella pakalla ja erot pelien välillä ovat lähinnä pisteytyspuolella. Chimeran mutkikkaampaa pisteidenlaskua kylläkin helpottaa oikea Chimera-pakka.

Faktat Chimerasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Z-Man Games (2014)

Mutkikkuus: Jos kiipeämispelejä on pelannut, säännöt on helppo opettaa. Korttiyhdistelmien sulatteluun voi mennä jokunen tovi.

Onnen vaikutus: Joskus tuuri ratkaisee käden, mutta pelissä voi pelata niin monia yhdistelmiä, että todella surkeita käsiä saa harvoin.

Vuorovaikutus: Kaksi yhtä vastaan -tilanne pitää yllä jännitystä pelaajien välillä.

Teema: Kuvitus on mukavaa ja selkeää, vaikka teema on tällaisessa korttipelissä toissijainen asia.

Uudelleenpelattavuus: Pelissä voi kehittyä vaikka kuinka pitkälle, joten uudelleenpeluuarvo on kohdillaan.

Kieliriippuvuus: Korteissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 3.

Pituus: 45 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *