Kategoriat
Säännöt

Balloon Cup

Pelaajat kilpailevat lyhyillä kuumailmapallomatkoilla voittaakseen palkinnoksi kuutioita. Kun samanvärisiä kuutioita on kertynyt pelaajalle tarpeeksi, hän voittaa sen värisen palkinnon. Pelaaja, joka onnistuu keräämää kolme palkintoa, voittaa!

Kummallakin pelaajalla on kahdeksan kuumailmapallokortin käsi. Kilpailut tapahtuvat joko vuorilla tai tasangoilla. Vuorille pelataan isoja kortteja ja tasangoille pieniä. Yleensä pelaajat pelaavat korttinsa omalle puolelleen, mutta vastustajankin puolelle saa pelata. Joskus sopivalla siirrolla saa pilattua vastustajan suunnitelmat…

Stephen Glennin peli kahdelle pelaajalle.

Lue Balloon Cupin arvostelu.

Pelin tavoite

Pelaajat pelaavat korttejaan kilpailulaattojen viereen, yrittäen kerätä oikean värisiä voittokuutioita. Voittokuutioilla saa palkintokortteja. Pelaaja, joka kerää kolme palkintokorttia viidestä voittaa.

Sisältö

  • 45 kuumailmapallokorttia (13 punaista, 11 keltaista, 9 vihreää, 7 sinistä ja 5 harmaata) – pienet kortit ovat parhaita tasangoilla, isot kortit ovat parhaita vuoristossa.
  • 45 voittokuutiota (13 punaista, 11 keltaista, 9 vihreää, 7 sinistä ja 5 harmaata)
  • 5 voittokorttia – voittokortissa oleva numero kertoo, montako sen väristä kuutiota sen voittamiseen tarvitaan.
  • pussi
  • 4 kilpailulaattaa – toisella puolella on vuoristoa, toisella tasankoa.

Alkuvalmistelut

  • Kilpailulaatat asetetaan pelaajien väliin riviin siten, että joka toisessa on tasankoa ja joka toisessa vuoristoa. Eli ykköseen tasanko, kakkoseen vuoristo, kolmoseen tasanko ja neloseen vuoristo.
  • Voittokuutiot laitetaan pussiin ja pussia sekoitetaan.
  • Voittokuutioita laitetaan laatoille. Pussista nostetaan katsomatta kuutioita ja laitetaan niitä laatoille. Ykköslaatalle yksi, kakkoslaatalle kaksi, kolmoslaatalle kolme ja neloslaatalle neljä.
  • Kuumailmapallokortit (vastedes pallokortit) sekoitetaan. Kummallekin pelaajalle jaetaan kahdeksan korttia. Pelaajat pitävät korttinsa omana tietonaan.
  • Loput pallokortit laitetaan kuvapuoli alaspäin nostopakaksi. Poistopino muodostuu sen viereen pelin kuluessa. Kun pakka loppuu, poistopino sekoitetaan uudeksi nostopakaksi.
  • Palkintokortit laitetaan kuvapuoli ylöspäin näkyville.
  • Pelaajat valitsevat aloittajan, jonka jälkeen vuorot etenevät vuorotellen.

Pelin kulku

Vuorollaan pelaaja valitsee kädestään kortin ja laittaa sen kuvapuoli ylöspäin haluamansa kilpailulaatan viereen. Pelaaja voi pelata kortin joko omalle puolelleen tai vastustajan puolelle. Sen jälkeen pelaaja nostaa pakasta päällimmäisen kortin käteensä.

Korttien pelaaminen

  • Laatalla olevien voittokuutioiden määrä osoittaa, montako korttia laatan kummallekin puolelle pelataan. Ykköslaatan molemmille puolille pelataan siis yksi kortti ja neloslaatan molemmille puolille neljä korttia.
  • Voittokuutioiden värit määräävät pallokorttien värien. Jos laatan päällä on esimerkiksi punainen, sininen ja keltainen kuutio, tulee laatan molemmille puolille pelata punainen, sininen ja keltainen kortti.
  • Kortit pelataan siten, että kaikki pelatut kortit voi nähdä helposti.
  • Pelaajan on pakko pelata kortti, vaikka ainoa mahdollinen siirto auttaisi vastustajaa.
  • Jos pelaaja ei voi pelata yhtään kahdeksasta kortistaan, hänen täytyy todistaa asia ja näyttää korttinsa vastustajalleen. Tämän jälkeen hän saa heittää pois korkeintaan neljä korttia ja nostaa yhtä monta korttia tilalle (määrä on päätettävä ennen korttien nostamista). Jos pelaaja voi nyt pelata kortin, hän tekee niin. Jos pelaaja ei vieläkään voi pelata yhtään korttia, näyttää hän korttinsa taas vastustajalleen ja lopettaa vuoronsa.

Kuutioiden voittaminen

Kun vaadittu määrä oikeanvärisiä kortteja on pelattu laatan molemmille puolille, se pisteytetään ja voittaja saa kuutiot itselleen.

  • Jos laatta on vuoristoa, voittaja on pelaaja, jolla on omalla puolellaan suurin summa.
  • Jos laatta on tasamaata, voittaja on pelaaja, jolla on omalla puolellaan pienin summa.
  • Jos molempien pelaajien korttien summa on sama, viimeisen kortin pelannut voittaa. Sillä ei ole väliä, kummalle puolelle viimeinen kortti pelattiin.
  • Voittaja ottaa laatalla olevat kuutiot ja asettaa ne eteensä näkyville.
  • Laatan molemmilla puolilla olevat pallokortit laitetaan poistopakkaan.
  • Laatta käännetään. Vuorista tulee tasankoa, tasangoista vuoria.
  • Laatalle nostetaan katsomatta oikea määrä uusia voittokuutioita pussista.
  • Pelaajat tarkistavat, onko voittajalla riittävä määrä kuutioita palkinnon saamiseksi. Jos on, voittaja ottaa ansaitsemansa kortit (kts. kohta “Palkintokortit”).
  • Hävinnyt pelaaja jatkaa peliä.

Palkintokortit

Jos pelaajalla on laatan voitettuaan tarpeeksi kuutioita kortin voittamiseen, hän poistaa kuutiot pelistä ja ottaa tilalle vastaavan palkintokortin. Kerran saatua palkintoa ei voi menettää.

Pelaajat saavat pitää ylimääräiset palkinnon väriset voittokuutiot. Uusiakin kuutioita saa kerätä. Kolme samanväristä käyttökelvotonta voittokuutiota voi vaihtaa yhdeksi hyödyllisemmäksi palkintoa lunastettaessa. Pelaaja ei varsinaisesti saa uutta kuutiota, vaan voi käyttää kolme kuutiota yhtenä muunvärisenä. Kerralla voi käyttää niin monta kolmen kuution settiä kuin haluaa.

Esimerkki: Keltainen palkinto on jo voitettu. Jannella on neljä vihreää ja kolme keltaista voittokuutiota. Janne luopuu kaikista seitsemästä ja saa vihreän palkintokortin.

Kun pelaaja, joka voitti laatan on ottanut kaikki haluamansa palkinnot, toinen pelaaja saa ottaa kaikki palkinnot, jotka voi ottaa käyttäen vaihtoja. Pelaajan ei ole kuitenkaan pakko tehdä vaihtoa heti kun se on mahdollista, vaan sopivaa tilaisuutta voi odottaa – mutta kannattaa varoa, ettei vastapelaaja ehdi ensin!

Voittokuutioiden loppuminen

Pelin lopussa kuutiot voivat loppua kesken. Jos laattaa ei saada täytettyä kokonaan, kuutiot palautetaan pussiin ja laatta poistetaan pelistä. Jos siis pussissa on kolme kuutiota ja neljän kuution laatta pitäisi täyttää, täyttämistä ei tapahdu vaan kuutiot jäävät odottamaan pienempien laattojen täyttämistä.

Pelin päättyminen

Peli loppuu välittömästi, kun toinen pelaajista saa kolmannen palkintokortin. Kortin voittanut pelaaja voittaa koko pelin.

Lukittumisongelma

Pelissä on lukittumisongelma, johon ei ole ratkaisua varsinaisissa säännöissä. Jos esimerkiksi kolme harmaata kuutiota pääyy samalle laatalle, on laattaa mahdoton voittaa — se vaatisi kuusi korttia, mutta harmaita kortteja on vain viisi. Sama ongelma voi tapahtua muillakin väreillä, jos kortit menevät sopivasti. Tilanne on harvinainen, mutta lukitsee pelin pahasti.

Tilanteet voi estää kätevästi seuraavalla konstilla: laatoilla ei saa olla koskaan palkintokorttien osoittamaa kuutiomäärää. Jos laattaa täytettäessä peliin tulee kolmas harmaa kuutio, neljäs sininen, viides vihreä ja niin edelleen, kuutiot palautetaan pussiin ja uudet kuutiot nostetaan tilalle. Tämä estää lukittumisongelmat. Erityisesti on syytä kiinnittää huomiota harmaisiin ja sinisiin. Toisaalta on helppo huomata, jos kymmenestä kuutiosta seitsemän on punaisia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *