Kategoriat
Peliarvostelut
Kestosuosikki – yli 10 vuotta suosiossaKESTO- SUOSIKKI

PitchCar

Jotkut pitävät Formula Dé:tä parhaana autourheilupelinä. Se on yhden koulukunnan mielipide. Toinen koulukunta langettaa kunnian PitchCarille, jonka lähestymistapa on hieman konkreettisempi ja viihteellisempi.

PitchCarissa ei simuloida tosielämän formuloita, vaan neppaillaan puukiekkoja pitkin puista autorataa.

PitchCar ilmestyi alunperin vuonna 1996 nimellä Carabande Goldsieberin julkaisemana. Paljon tunnetumpi ja laajemmalle levinnyt on Fertin vuonna 2003 julkaisema PitchCar, jonka Lautapelit.fi julkaisi suomeksikin vuonna 2007. Suomenkielistä laitosta ei ole vuosikausiin ollut saatavilla, mutta eipä tässä pelissä kielellä mitään merkitystä olekaan.

PitchCarin kansi

Neppailuformulaa

Pelin säännöt opettaa alle minuutissa. Kukin neppaa vuorollaan. Ulosajo on hukattu vuoro, nurinpäin kääntynyt auto tietää seuraavankin vuoron hukkaamista. Ensimmäisenä maaliin ehtinyt voittaa.

Vaikka säännöt ovat helpot, nakkisormet saavat nöyrtyä. Autoa kuvaavan kiekon saaminen sinne minne sen haluaa ei aina ole helppoa, varsinkaan pahimmassa tungoksessa.

Tuurillakin on osansa, radan palat kun eivät aina liity toisiinsa aivan saumatta. Epätasainen liitoskohta saattaa singauttaa kiekon maata kiertävälle radalle. Tämä on yksi yleisimpiä syitä, miksi joku ei PitchCarista pidä.

Huippuluokan seurapeli

PitchCar on upea seurapeli, joka viihdyttää niin lapsia kuin aikuisia. Sääntöjen selittämiseen ei kulu aikaa. Pelin äärelle mahtuu jopa kahdeksan pelaajaa ja isollakin porukalla peli etenee mukavan reipasta tahtia.

PitchCariin on myös helppo kehitellä erilaisia kisoja ja turnauksia, lautapelikahvila Tavernassa pelattiin esimerkiksi aikoinaan Formula 1 -kauden tahdissa turnaussarjaa, jossa oli osakilpailut oikeita Formula-ratoja muistuttavilla radoilla.

Ongelmana voi tosin olla pöytätila, peli kun vaatii reippaasti tilaa. Lattialla voi pelata, mutta mukavaa se ei ole, varsinkaan aikuisille.

Lisäosat

Peliin on nippu lisäosia, jotka sisältävät uusia ratapaloja ja mahdollistavat siten aikaisempaa villimmät ja haastavammat radat. Ilmankin pärjää, mutta jos peliä pelaa paljon, näillä saa ratoihin vaihtelua.

  • Extension sisältää tiukkoja ja kapeita mutkia ja hyppyrin, jolla voi tehdä erilaisia hyppyjä, risteyksen ja tunnelin ylittävän sillan.
  • Extension 2: More Speed More Fun sisältää kaksi 90 asteen mutkaa risteyksiä varten ja pieniä 45 asteen mutkia.
  • Extension 3: Long Straights sisältää kaksi pitkää suoraa.
  • Extension 4: Stunt Race sisältää tuet ja rampit, joilla osan radasta voi nostaa uusiin korkeuksiin.
  • Extension 5: The Cross sisältää kaksi risteyspalaa, jotka on mahdollista jakaa kahtia kaiteilla.
  • Extension 6: No Limit sisältää yhden kaistan levyiset mutkan ja suoran ja muokattavan suoran, josta voi ottaa osia pois ja johon voi lisätä minihyppyjä.
  • Extension 7: The Loop sisältää nimensä mukaisesti joustavasta materiaalista tehdyn silmukan.
  • Extension 8: The Upsilon sisältää kaksi Y-palaa, joilla voi jakaa radan kahtia tai yhdistää kaksi erillistä rataa.
  • Extension 9: The Adapter sisältää sovittimia, joiden toinen pää on tavallisen PitchCarin kokoa ja toinen pää sopii PitchCar Miniin.

PitchCar Mini on pienikokoisempi versio pelistä. Halvempi hinta on plussaa ja pienempi peli on helpompi kuljettaa mukana, mutta jos lompakko ja pöytätila sallivat, isompi on luultavasti parempi ostos. Miniin on tarjolla muutama lisäosa, mutta ei lainkaan isomman PitchCarin lisäosapaljoutta.

PitchCarin kuusi ensimmäistä lisäosaa sisältävä superpitkä rata
Mukana peruspeli, 1. lisäosan ensimmäinen ja toinen painos ja lisäosat 2.–6. – melkoinen rata! Kuva: Nathan Morse / BGG. CC BY-NC-SA 3.0.

Faktat PitchCarista

Suunnittelijat:

Julkaisija: Ferti (2003), Lautapelit.fi (2007)

Mutkikkuus: Säännöt ovat erittäin helpot ja ne opettaa hetkessä kenelle tahansa.

Onnen vaikutus: Neppaaminen on taitolaji, toisinaan radan saumat ja muut epätasaisuudet saattavat tuoda oman satunnaiselementtinsä peliin mukaan.

Vuorovaikutus: Jokainen tekee omaa suoritustaan. Toisten peliin ei voi vaikuttaa suoraan, mutta tientukkona oleminen kyllä onnistuu.

Teema: Kilpa-ajojen tunnelma välittyy kyllä, vaikka PitchCar ei yritäkään olla mikään simulaatio.

Uudelleenpelattavuus: Palikoista voi rakentaa melkoisen määrän erilaisia ratoja, etenkin lisäosien kanssa.

Kieliriippuvuus: Peli ei vaadi lukutaitoa.

Pelaajamäärä: 2–8. Toimii kaikilla pelaajamäärillä, parhaimmillaan pelit ovat 4–6 pelaajalla.

Pituus: 30 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

2 vastausta aiheeseen “PitchCar”

Pelin äärelle mahtuu myös huomattavasti enemmän kuin 8 pelaajaa, jos pelinappuloita on useampia, säännöt sallivat vaikka kuinka monta pelaajaa. Itselläni on (jostain johkautunu) kaksi Pitch Car -settiä, ja kun sattumalta peleissä oli vielä eri väriset nappulat, niin yli 10 pelaajakin peli onnistuvat.

Tuntuu, että olen vähän joka toisen pelin kohdalla valitellut AP-vaaraa, mutta Pitch Carissa sitä ei ole, en ainakaan ole kohdannut. Hauskaa voi siis pitää isollakin porukalla, koska oma vuoro tulee aina nopeasti, oli pelaamassa kuinka monta vain.

Meillä käytössä on aina niin sanotu pity-shot-variantti, jossa pelataan niin, että kierroksen aloittaa aina se, joka on pisimmällä ja siitä järjestyksessä mennään kunnes viimeisenä ollut pääsee pelaamaan. Jos hän ei ohita ketään, hän saa toisen neppauksen heti perään. (Kolmatta ei tule vaikka edelleen olisi viimeisenä).

Lisäksi isolla porukalla pelaamme lähes aina parikisaa, jossa “tallikavereden” sijoituspisteet lasketaan yhteen. Lisäksi parin vuorolla tallikaveri voi nostaa oman nappinsa pois radalta, jolloin kaveri voi ohittaa “alta”.

Optionaalisia tuunauksia peliä piristämään:

Mailat: Autoja nepataan ylimääräisellä reunakaiteella.

Kaistanvaihto: Autoa saa liikuttaa ennen neppausta vasemmalle tai oikealle haluamaansa kohtaa (ei vain auton leveyden verran).

Uusinta: Jokainen pelaaja saa kolme uusintaneppausta.

Ohitus: Kanssapelaajan ohituksesta saa uuden neppauksen.

Ruuhka: Ennen omaa neppausta saa halutessaan asetella käyttämättömiä autoja radalle haluamiinsa kohtiin, yleensä helpottamaan optimaalista etenemistä kimmokkeiden avulla.

Törmäys: Kuten edellinen, mutta lisäksi oman auton on osuttava vähintään yhteen autoon, muuten tulee virhe ja auto palautetaan lähtöpisteeseen.

Kiilaus: Toisen pelaajan kiilaminen pois radalta antaa uuden neppauksen. Kiilattu auto palautetaan radalle. Samaa autoa ei saa kiilata pois radalta enemmän kuin kerran vuorossa.

Sääntömuunnoksia voi kehitellä lisää kroketti/biljardi/poolisäännöistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *