Kategoriat
Peliarvostelut

Meidän sakki

Haluatko tutustua toisiin ihmisiin lautapelin kautta? Perhehoitoliiton julkaisemassa Meidän sakki -pelissä tehdään tutustumista avittavia tehtäviä yhteistyöpelin kautta.

Lautapelien päätavoite on elämyksien lisäksi tuottaa paljon rahaa tekijälle ja julkaisijalle, niin kuin viihdeteollisuudessa on tapana. Joskus lautapeleillä on kuitenkin jalompiakin tavoitteita, siitä hyvänä esimerkkinä toimii Meidän sakki -lautapeli.

Kyseessä on Perhehoitoliiton julkaisema peli, joka syntyi samannimisen hankkeen päätösprojektina. Hankkeen pääasiallinen tavoite oli tarjota apuvälineitä, joilla lujitetaan sijaisperheiden sisarussuhteita.

Tällaiset hankkeiden sisällä syntyneet pelit ovat aina hieman arveluttavia ja monesti niiden pelilliset ansiot jäävät muiden päämäärien alle. Meidän sakki on kuitenkin pelinäkin toimiva ja antaa sopivia tapoja tutustua paremmin lähellä oleviin ihmisiin.

Meidän sakin kansi

Montako pistettä saan?

Meidän sakki on yhteistyöpeli, jossa tavoitteena on johdattaa retkeläiset metsäpolkua pitkin takaisin nuotiopaikalle ennen myrskyn puhkeamista. Pelin ytimessä ovat erilaiset tehtävät, joita pelaajat vuorollaan suorittavat. Suorituksista saa pisteitä, jotka määräävät, montako liikkumislaattaa saa vuorollaan nostaa ja miten pitkälle hahmot radalla pääsevät.

Tehtävätyyppejä on seitsemän erilaista: sanoja selitetään näyttelemällä, selittämällä tai piirtämällä, kysytään muilta tai kerrotaan itsestä jokin tietty asia sekä keksitään ja ratkaistaan kortin haasteita yhdessä. Tehtävät ovat mukavan monipuolisia ja niissä on selkästi menty lapset edellä eli ne ovat haasteeltaan koululaiselle sopivia.

Kun tehtävä on suoritettu, se pisteytetään. Pisteitä voi saada 1–3, mutta pisteytyksen hoitavat pelaajat itse. Suorituksen jälkeen pelaajat näyttävät samanaikaisesti sormillaan, montako pistettä tehtävästä ryhmälle antaisivat. Tasatilanteissa suurempi pistemäärä voittaa.

Ajatus yhteistuumin mietitystä pisteytyksestä on pelin alkuperäisideaan sopiva, vaikka kilpailullisessa seurassa ajatus voi aiheuttaa hieman silmien pyörittelyä. Lisäksi yhden pisteen antaminen parhaansa yrittämisestä on aika karu tapa lujittaa yhteishenkeä. Yleensä pisteitä jaettiinkin testipeleissä kaksi tai kolme.

Meidän sakin seitsemän eri tehtäväkorttien kategoriaa
Tehtäviä on yhteensä seitsemästä eri kategoriasta. Kuva: Sampsa Ritvanen

Haastetta tarjolla

Aulis pisteidenjako ei toki haittaa, sillä pelissä on haastetta. Onnistumiseen vaikuttaa sääpakka, joka sisältää kaksipuoleisia pilvikortteja. Joka kierroksen lopussa pakasta käännetään yksi kortti toisinpäin pakan viereen. Jos molemmissa korteissa näkyy pilvi, lisätään laudan kulmaan ukkosmerkki. Kolmen ukkosmerkin jälkeen metsäretki päättyy ja peli on hävitty.

Haastetta lisää se, että yhdellä hahmolla pelatessa jokaisen sääkortin toisella, tai jopa molemmilla puolilla on pilvi. Peli voi siis pahimmillaan päättyä jo kolmannella kierroksella. Tämän lisäksi pelaajat joutuvat välillä nostamaan Mutka matkassa -kortteja, jotka vaikeuttavat peliä entisestään. Pelissä on siis haastetta, mutta tehtävät järkevästi suorittamalla haaste ei ole mahdoton.

Kaksi sääkorttia pelilaudalla
Huh, tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä, sillä vain toisessa sääkortissa on pilven kuva. Salamaa ei siis tarvitse lisätä. Kuva: Sampsa Ritvanen

Helpotustakin on tarjolla. Mukaan voi lisätä vielä koiran tai kissan, joita liikutetaan vain, jos pelaaja haluaa passata tekemänsä tehtävän. Tästä on hyötyä erityisesti pienten lasten kanssa pelatessa. Voihan tällaisessa yhteishenkeä kohottavassa pelissä myös tuunata sääpakkaa sopivaksi, jos se tuntuu turhan armottomalta.

Vaikeusastetta voi vielä kiristää retkelle valittavien hahmoparien määrällä. Meillä pelkästään yhden hahmon ja eläimien maaliin saaminen osoittautui tarpeeksi haastavaksi tehtäväksi. Useammalle hahmolle ei tullut mitään tarvetta.

Pelin hahmonappuloita laudalla
Peliin voi valita useamman hahmoparin, jos kaipaa lisähaastetta. Kuva: Sampsa Ritvanen

Hyvän mielen peli

Mutka matkassa -kortteja
Liikelaattojen joukossa on myös Mutka matkassa -laattoja. Jos sellaisen saa, nostetaan samanniminen kortti. Kortit hankaloittavat peliä joskus enemmän, toisinaan vähemmän. Kuva: Sampsa Ritvanen

Meidän sakki on sopiva esimerkki hyvän mielen pelistä. Pelaaminen on mutkatonta ja tehtävätyypit ovat kaikille vähintään osittain tuttuja. Samalla pelatessa tulee tutustuttua tuttaviin, läheisiin tai perheenjäseniin. Pelillisesti ollaan lähellä vastaavanlaisia tutustumisseurapelejä, mutta vaihtelevat kategoriat ja siisti ulkoasu erottavat pelin edukseen.

Peliä mainostetaan koko perheen pelinä, mikä on totta, mutta tietyin varauksin – ikärajan alapäässä olevat nelivuotiaat ovat pelikavereina vähän niin ja näin. Lukutaidottomille kortit pitää lukea, mikä sanojen selittelyssä tai piirtelyssä vievät yhden aikuisen pois arvaamasta. Lisäksi jotkut tehtävät ovat pienimmille vähän liian haastavia. Koululaisten perheille peli on pääsääntöisesti tarkoitettu.

Toivon siis pelille kaikkea hyvää ja toivottavasti se löytää tiensä sijaisperheiden ja toisiinsa tutustuvien ihmisten avuksi. Mitään kovin laajaa levikkiä Meidän sakki tuskin koskaan saa, mutta peli toimii ja sillä on jalo päämäärä. Hienoa, että tällaisiakin pelejä on Suomessa tarjolla.

Liikelaattoja ja pussi
Liikelaattoja nostetaan pussista pelaajan saaman pistemäärän verran. Kuva: Sampsa Ritvanen

Faktat Meidän sakista

Suunnittelija: ei tiedossa

Julkaisija: Perhehoitoliitto ry (2021)

Mutkikkuus: Peli on säännöiltään selkeä, vaikka sääntövihkonen esittää osan säännöistä vähän turhan mutkikkaasti. Tehtävätyypit ovat kuitenkin lähes kaikille tuttuja tai helposti ymmärrettäviä.

Onnen vaikutus: Sääpakka tekee pelistä välillä arvaamattoman ja peli voi olla ohi hyvinkin nopeasti. Meidän fifty-fifty -voittoprosentti on kuitenkin ihan hyvä.

Vuorovaikutus: Pelin tarkoitus on tutustuttaa pelaajat toisiinsa ja kommunikoida yhdessä, joten vuorovaikutusta löytyy.

Teema: Kuvitus on erittäin selkeä ja peli näyttää hyvältä.

Uudelleenpelattavuus: Tehtäpakassa on tehtäviä useamman pelin tarpeisiin ja vanhojakin tehtäviä voi tehdä uudelleen. Tehtävien yllätyksellisyys on kuitenkin pelin parasta antia.

Kieliriippuvuus: Korteissa on tekstiä, mutta ohjeissa neuvotaan lapsia luetuttamaan ne aikuisella. Tällöin lukija ei kylläkään voi osallistua osaan tehtävistä.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: 20–40 minuuttia. Peli on sitä pidempi, mitä useampi hahmopari on mukana.

Hahmo- ja eläinnappuloita.
Mukaan voi halutessaan ottaa eläimet, joita liikuttamalla voi jättää tehtävän tekemättä. Kuva: Sampsa Ritvanen

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *