Kategoriat
Peliarvostelut

7 Wonders Duel: Agora

Juonittelua, senaattorien lahjontaa, salaliittoja – 7 Wonders Duelin toinen lisäosa Agora hyppää politiikan pyörteisiin.

7 Wonders Duel: Agoran kansi

7 Wonders Duelin toinen lisäosa Agora asettaa pelaajat kisailemaan senaattipaikoista ja valmistelemaan salaliittoja. Luvassa on uusia voimakkaita ominaisuuksia säädöksien ja salaliittolaisten muodossa. 

Senaattorien esiinmarssi 

Lisäosan pihvinä toimii uusi senaattipelilauta, joka asetetaan peruspelin laudan alapuolelle. Tämä pelilauta on jaettu kuuteen kamariin, joihin pelaajat yrittävät pelin aikana asettaa omia vaikutusvaltakuutioitaan. Jos pelaajalla on kamarissa enemmän kuutioita kuin vastustajalla, hallitsee hän aluetta ja saa itselleen alueelle arvotun säädöksen tuoman edun. Etuja voivat olla esimerkiksi alennukset tietyistä korteista, sotajoukkoja tai vastustajien ketjutussymbolien hyödyntämisoikeus. Jos pelaaja hallitsee kaikkia kuutta kamaria, hän voittaa välittömästi poliittisella ylivallalla. 

Jokaisen aikakauden pakkaa kasvatetaan nipulla uusia kortteja, joten pyramidit ovat aikaisempaa suurempia ja kierrokset pidempiä. Uudet kortit ovat senaattori- ja salaliittokortteja, ja näiden hinta määräytyy pelaajan aiemmin pelaamien korttien mukaan. Ensimmäinen senaattori on siis ilmainen, toinen maksaa yhden rahan ja niin edespäin. 

Senaattorikorteilla pääsee ronklaamaan kuutioita senaattipelilaudalla. Yhdellä toiminnolla voi joko lisätä yhden kuution kortin määräämälle sektorille tai siirtää minkä tahansa oman kuutionsa viereiseen kamariin. Toimintojen määrä riippuu pelaajan rakentamien sinisten korttien määrästä. Lähtökohtana on yksi toiminto, kahdella kortilla saa kaksi toimintoa, neljällä tai useammalla kortilla kolme. 

Salaliittolaisen pelaamalla pelaaja saa nostaa erillisestä pinosta kaksi salaliittokorttia ja asettaa näistä toisen eteensä nurinpäin. Vaihtoehtoisesti hän voi lisätä yhden kuution mihin tahansa kamariin. Jotta kortin saa kääntää oikeinpäin, tulee se ensin valmistella pelaamalla sen alle jokin toinen kortti (samaan tapaan kuin rakentaisi ihmeen). Vuoronsa alussa pelaaja saa kääntää minkä tahansa valmistelemansa salaliiton. Näiden vaikutukset voivat olla huikeita: pelaaja voi esimerkiksi pelata ilmaiseksi jonkin pelin alussa poistetuista korteista, tuhota vastustajan rakennetun ihmeen tai varastaa rakentamattoman, viedä puolet vastustajan käteisvaroista tai pelata minkä tahansa ei-näkyvissä olevista edistysmerkeistä.

Uusi senaattipelilauta
Uusi senaattipelilauta asettuu nätisti peruspelin pelilaudan alapuolelle. Kuva: Joonas Hannula

Juoniminen on päivän sana 

Tunteeni lisäosaa kohtaan ovat hieman ristiriitaiset. Se ei tunnu samalla tavalla loistavasti peruspeliin integroituvalta kuin ensimmäinen lisäosa Pantheon, vaan on enemmän oma minipelinsä sen sivussa. Toista pelaajaa ei tietenkään saa päästää yksin valloittamaan senaattia, ja senaatin kyvyistä on selvästi etua pelin aikana. Kuutioiden pyörittely vie kuitenkin fokusta pois korttien pelaamisesta, mikä on kuitenkin pelin keskiössä. 

Salaliittokorttien tasapaino – tai sen puute – voi myös aiheuttaa harmaita hiuksia. Salaliittokortin pelaaminen vie toki kaksi vuoroa, mutta sopivalla kortilla pelin voi kääntää kerralla niin, ettei vastustaja voi vastata siihen enää mitenkään. Toisaalta tämä tuo osaltaan jännitystä, kun ei koskaan tiedä, millaisia juonia vastustaja on itselleen kerännyt, mutta onko tämän luokan jännitys oikeanlaista tällaiseen peliin – ei välttämättä. 

Sinisten korttien hyödyntäminen senaattorilaudan toimintojen määrässä on hieno yksityiskohta. Aiemmin varsinkin alkukierroksien siniset kortit olivat lähinnä ilmaista rahaa poisheiton muodossa, mutta nyt näillekin on keksitty käyttöä alusta pitäen. 

Uusilla edistysmerkeillä saa joko pelata senaattori- ja salaliittolaiskortit ilmaiseksi tai pitää molemmat nostamistaan salaliitoista. Uusilla ihmeillä puolestaan pääsee säätämään senaatin kuutioita tai käynnistää valmistelemattoman ihmeen. Lisäksi näillä ihmeillä pääsee jo niiden valintavaiheessa joko laittamaan senaatin kuution tai nostamaan salaliittokortin. Peruspelin sotamerkitkin on korvattu uusilla: Nyt sotamerkeistä ei menetä rahaa, vaan niillä saa säätää senaattorikuutioita. Nämä kaikki muutokset ja lisäykset sopivat teemaan ja ovat kohtalaisen voimakkaita. 

Agora sopii pelaajille, jotka haluavat pelistään monimutkaisemman ja kenties tuuripitoisemman. Lisäosat voi toki myös yhdistää, mutta tällöin pelistä tulee jo melko kompleksinen, enkä ole tätä itse edes yrittänyt. Ei Agora missään nimessä huono ole, mutta jos täytyisi valita lisäosien väliltä, kallistuisin ehdottomasti Pantheonin suuntaan.

7 Wonders Duel: Agoran salaliittokortteja
Salaliittokortteja. Kuva: Joonas Hannula

Faktat 7 Wonders Duel: Agorasta 

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: Repos Production (2020) 

Mutkikkuus: Lisäosa mutkistaa peruspeliä jonkin verran. Hankalia uudet sääntömuutokset eivät kylläkään ole. 

Onnen vaikutus: Varsinkin salaliittokorteissa on melko voimakkaita vaikutuksia, jos sattuu oikean kortin oikeaan aikaan saamaan. Pääosin kuitenkin taitavin voittaa edelleen. 

Vuorovaikutus: Peli on tiukkaa köydenvetoa alusta loppuun. 

Teema: Senaatti- ja salaliittoteema sopii muuhun peliin hyvin. 

Uudelleenpelattavuus: Lisäosa tuo mukaan uusia taktiikoita, ja siten lisää uudelleenpeluuarvoa melkoisesti. 

Kieliriippuvuus: Komponentit ovat kielivapaat, tärkeät asiat on esitetty symboleilla. 

Pelaajamäärä: 

Pituus: Lisäosa pidentää peruspeliä noin 10–15 minuutilla. 

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *